Mínim 4 lletres

Projectes participatius

Fotografia: Projectes participatius 1

La defensa del patrimoni

Què és patrimoni? Quin patrimoni hem de conservar? A partir de la descoberta del teatre romà de Tarragona i del moviment ciutadà per la seva defensa, reflexionarem sobre què és patrimoni i acabarem realitzant un projecte per a la salvaguarda del patrimoni local.

L'estat de conservació del teatre tomà de Tarragona és fruit de l'evolució històrica i de l'ús del solar per diferents activitats industrials i urbanístiques. Gràcies a la pressió ciutadana dels anys 70 amb la campanya Salvem el teatre romà, es van poder aturar els projectes urbanístics. 

A partir d'aquesta experiència, us proposem realitzar un projecte que ens faci reflexionar sobre la importància de conservar el patrimoni i que investigueu sobre el patrimoni local. Trieu un element (un edifici, un espai natural, una festa, una parla, una cançó...) investigueu-lo i penseu una acció creativa que reivindiqui la seva defensa. I si fem un videoclip? I si fem unes samarretes? I si fem un TIK-TOK? I si organitzem una jornada per a donar-ho a conèixer a la població?

Cada centre, podeu adaptar el projecte a la vostra programació d'aula. Això sí, ens trobarem tots els centres participants el dia 5 de maig, en la Primera trobada per a la defensa del patrimoni en la que cada centre educatiu presentarà en l'espai de la Fira el patrimoni que ha defensat i com ho ha fet.  (En funció de la situació epidemiològica aquesta trobada serà presencial o virtual).

Més informació i inscripcions

Vídeo de Youtube

Investiga... Amb el mnat!

Des del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona volem fomentar l'interès per la història i la investigació des de la infància. Per aquest motiu, durant el curs 2021-2022 us proposem que investigueu com era el menjar en època romana, un tema proper als infants ja que es relaciona directament amb la seva quotidianitat.

Com menjaven en època romana? Com eren els banquets romans? Què menjaven? Com  menjaven? Com anaven vestits? Com eren els menjadors de les seves cases?

Us proposem que feu una investigació al voltant del menjar en època romana i que acabeu amb la representació de com seria un banquet romà a partir de tot el que hagueu descobert. Amb les fotografies i vídeos que elaboreu d'aquesta representació organitzarem una exposició al Museu que ens servirà per contextualitzar les peces conservades provinents de l'antiga Tàrraco, que podreu visitar amb les famílies.

En el moment de fer la inscripció en el programa, des del MNAT us farem arribar unes pautes i  orientacions per dur a terme la vostra recerca. També us facilitarem una visita dinamitzada al MNAT per conèixer de primera mà que us poden aportar informació a les vostres investigacions i la sessió d'una maleta didàctica amb reproduccions d'objectes d'època romana conservats al MNAT que podreu manipular, explorar i utilitzar en les vostres representacions.

DESTINATARIS: educació infantil, cicle inicial i cicle mitjà d'educació primària

Inscripcions

Fotografia: Projectes participatius 2
Vídeo de Youtube
Fotografia: Projectes participatius 3

Centcelles el nostre objectiu

Projecte educatiu i de participació ciutadana envers el patrimoni, impulsat i coordinat pel Museu Nacional Arqueològic de Tarragona en col·laboració amb l'Ajuntament de Constantí, que compta amb el patrocini de l'empresa Repsol i la participació de tots els centres educatius de Constantí: Escola Centcelles, Escola Mossèn Ramon Bergadà, Institut de Constantí i Col·legi Turó.

Els seus objectius són:

  • Introduir noves formes d'accés al coneixement de l'època romana, a partir d'un monument clau de Constantí, el Conjunt monumental de Centcelles, que és Patrimoni Mundial.
  • Plantejar una experiència de participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural més proper, amb l'objectiu d'implicar els joves en el seu coneixement, valoració i difusió.
  •  Fomentar entre els participants el treball cooperatiu, que faciliti el desenvolupament d'actituds de respecte, valoració i defensa del patrimoni a través del coneixement i l'aprehensió del mateix.
  • Treballar a partir de les noves tecnologies.
  •  Incentivar propostes per al coneixement de Centcelles, que puguin ser utilitzades per la comunitat educativa i per la societat en general.

Més informació

Treballs de recerca

Des del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona volem donar suport als treballs de recerca de Batxillerat al voltant de l'època romana i la història clàssica per tal de despertar l'interès entre l'alumnat en la investigació i en la formació superior en l'àmbit de les ciències socials.  Amb l'objectiu de facilitar la investigació i ajudar a l'alumnat a trobar idees per poder portar a terme el seu treball, aquest curs 2021-2022 us proposem 2 temes de recerca i la possibilitat d'orientació des del Museu.

Proposta de temes:

  • Les dones en l'antiga Tàrraco.
  • El teatre romà de Tarragona i la campanya ciutadana "Salvem el teatre romà".

Des del Museu s'oferirà a l'alumnat assessorament i orientació per dur a terme la investigació. Per això, considerem que és necessària una coordinació amb el tutor del TR. En cas que tingueu un alumne interessat, us enviarem una proposta de coordinació per tal de facilitar aquesta col·laboració.

També s'ofereix la possibilitat de presentar els resultats de les investigacions en una presentació al propi Museu i publicar l'estudi en format digital per tal de ser consultat des de la web. Aquestes accions pretenen fer un reconeixement a la recerca, divulgar-la fora de l'àmbit escolar, incentivar la seva qualitat i actuar com a referents de futurs treballs.

Inscripcions

Fotografia: Projectes participatius 4

Per tal de poder millorar els nostres serveis utilitzem cookies de tercers. Si continua navegant considerarem que accepta la seva utilització.

Més informació Tancar
EM