El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT) ha col·laborat durant el curs 2024/2025 en el programa INSERLAB de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Dins d’aquest projecte d’inserció laboral per a persones amb diversitat cognitiva, onze alumnes han treballat en els darrers mesos sobre l’accessibilitat de la col·lecció del MNAT exposada al Tinglado 4 i han desenvolupat materials de lectura fàcil.
El treball realitzat, que s’ha presentat de forma pública aquest dijous 3 de juliol, forma part de l’assignatura Art i Cultura Inclusiva, que està dedicada a la cultura com a font i base de la formació i com a sortida laboral, tot potenciant la conscienciació i sensibilització. Dins d’aquesta matèria, l’alumnat ha desenvolupat materials de lectura fàcil sobre dues peces del MNAT: el mosaic d’Euterpe, provinent de la Vil·la romana dels Munts, i el Jove Togat amb bulla aurea, que prové de les excavacions al Teatre de Tàrraco.
El treball realitzat, que s’ha presentat de forma pública aquest dijous 3 de juliol, forma part de l’assignatura Art i Cultura Inclusiva, que està dedicada a la cultura com a font i base de la formació i com a sortida laboral, tot potenciant la conscienciació i sensibilització. Dins d’aquesta matèria, l’alumnat ha desenvolupat materials de lectura fàcil sobre dues peces del MNAT: el mosaic d’Euterpe, provinent de la Vil·la romana dels Munts, i el Jove Togat amb bulla aurea, que prové de les excavacions al Teatre de Tàrraco.

Visites i sessions al Tinglado 4
Per al desenvolupament d’aquest treball, els alumnes han realitzat durant el curs una visita participativa a l’exposició TARRACO/MNAT, així com una sessió de treball presencial al Tinglado 4 que s’ha combinat amb la feina a l’aula. L’assignatura també ha servit perquè l’alumnat treballi el concepte de museu i les seves tipologies, els professionals que hi treballen i com enfoquen aquestes institucions la inclusió des dels departaments educatius i de públics.
Els materials en lectura fàcil desenvolupats busquen millorar l’accessibilitat de la col·lecció amb una proposta més fàcilment comprensible tant per persones amb diversitat cognitiva, com també per gent gran o infants, persones que no han pogut accedir a l’educació bàsica o que no parlen bé l’idioma, o que senzillament no estan familiaritzades amb el món de l’arqueologia. En una col·laboració anterior amb el MNAT durant el curs 2022/2023, l’alumnat del programa ja havia preparat materials d’aquesta tipologia per altres dues peces: el Mosaic de la Medusa i la Nina d’Ivori.
El programa INSERLAB està impulsant conjuntament per la URV, la Fundació ONCE, el Fons Social Europeu i la Fundació Port Aventura. Aquesta és la segona edició en què l’assignatura Art i Cultura Inclusiva es desenvolupa amb la col·laboració del MNAT.
Els materials en lectura fàcil desenvolupats busquen millorar l’accessibilitat de la col·lecció amb una proposta més fàcilment comprensible tant per persones amb diversitat cognitiva, com també per gent gran o infants, persones que no han pogut accedir a l’educació bàsica o que no parlen bé l’idioma, o que senzillament no estan familiaritzades amb el món de l’arqueologia. En una col·laboració anterior amb el MNAT durant el curs 2022/2023, l’alumnat del programa ja havia preparat materials d’aquesta tipologia per altres dues peces: el Mosaic de la Medusa i la Nina d’Ivori.
El programa INSERLAB està impulsant conjuntament per la URV, la Fundació ONCE, el Fons Social Europeu i la Fundació Port Aventura. Aquesta és la segona edició en què l’assignatura Art i Cultura Inclusiva es desenvolupa amb la col·laboració del MNAT.
